سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه دوست دارد بداند نزد خدا چه موقعیتی دارد، به موقعیت خدا نزد خودش توجّه کند ؛ زیرا خدا بنده را در همان جایگاهی می نهد که او خدا را نزد او، در چنان جایگاه نهاده است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

آخوندی که می خواست روحانی باشد

 
 
قمه زنی یا دین زنی(چهارشنبه 86 بهمن 10 ساعت 11:46 عصر )

گر مسلمانی این است که حافظ دارد   وای اگر از پس امروز بود فردائی

 

هست ایمان شما زرق ومجاز   راه زن همچون که آن بانگ نماز

 

بعضی معتقدند قمه زنی در زمان صفویه آغاز شده بعنوان مثال نصرالله فلسفی در کتاب تاریخ شاه عباس که یکی از دقیق ترین تواریخ است می نویسد : در روز عاشورا سلاطین صفویه به بخش های خاصی از ارتش خود دستور می دادند تا به طور منظم ودسته بندی شده دسته های عزا داری راه بیاندازند فدائیان قزلباش که همیشه سرهایشان به نشانه ی آماده به خدمت بودن تراشیده بود در روز عاشورا شمشیر به دست بیرون می آمدند وتصورشان این بود که نوعی همدردی با اصحاب امام حسین داشته باشند .برخی دیگر از محققان معتقدند ریشه های قمه زنی از دوره صفویه نشات گرفته اما اجرای آن به صورت بسیار محدود وفردی وبی ضابط انجام می شده وخاستگاه آن نیز معمولا شهر هائی بوده است که دراویش وصوفیه در آن نفوذ بیشتری داشته اند . اما اوج آن در دوران قاجار بوقوع پیوست ومخصوصا در اواخر این دوران قمه زنی به عنوان یک رسم در عزاداری های برخی شهرها وارد گردید .

اما شهید مطهری معتقداست قمه زنی وبلند کردن طبل و شیپور از ارتودکس های(شعبه ای از مسیحیت) قفقاز به ایران سرایت کرد مطهری در ادامه تاکید می کند تعداد دیگری از این انحرافات که از عالم مسیحیت به عالم عوام شیعه نفوذ کرده است را می توان در عزاداری امام حسین مشاهده نمود که از جمله ی آنها این تفکر عوامانه است که امام حسین برای این شهید شد که مردم برای اوعزاداری کنند واز این راه گناهان آنان آمرزیده شود واینها انحرافاتی است که از تحریف تعالیم مسیح ع سرچشمه می گیرد و هرگز نمی تواند در تفسیر عاشورا جایگاهی داشته باشد

گفتنی است در همین رابطه تیغ زنی ،زنجیر زنی ، حمل صلیب ، حمل علم ، زدن طبل وشیپور و.... حتی هم اکنون نیز به همین شکل در منطق? لورد  سالیانه برگزار می شود .

گفتنی است مغول ها نیز در عزاداری خان ها و بزرگان خود تیغ به سرو بدن خود می زدند و بعد از حمله به ایران و شیعه شدن این کار را در عزاداری امام حسین ع انجام دادند به این صورت باب شد تا جائی که امروزه در بین بعضی از عوام که اعتنائی به گفتار دانشمندان دین ندارند ویک اسلامی برای خود ساخته اند به عنوان عبادت شناخته شده است تاجائی که حتی برخی به هیچ یک از اعمال دینی وعبادی خود عمل نمی کنند با این وجود قمه می زنند!! خصوصا در این زمان که جهان یک دهکد? کوچکی شده و از هر سو دشمنان اسلام سفیانی ها یزیدیان اطراف ما را گرفته اند باعث مسخرگی وتوهین به نهضت حسینی تلقی می شود .

خوب است نگرشی نو به نهضت ابا عبدالله ع بشود وبه تازگی انواع خوانندگی ها با الحان رکیک وزننده نیز اضافه شده که اگر امت اسلامی بیدار نشوند فعلی السلام وعلی قیام الحسین السلام.

وهمانطور که سیای آمریکا گفته برنام? آنان اینست که شیعه را در جهان به عنوان یک مذهب درویشی محض وبی تعقل نشان دهد  به قول مولانا هست ایمان شما زرق مجاز   راه زن همچون که آن بانگ نماز  فاعتبروا یا اولی الالباب .



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 5  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 22920  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «