سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری مایه دوری از خداوند است که به سرپیچی کردنها نیرو می بخشد؛ پس شکمهایتان را پر نکنید که نورحکمت در سینه هایتان خاموش می شود [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

آخوندی که می خواست روحانی باشد

 
 
معنای کربلا(شنبه 86 بهمن 20 ساعت 7:25 صبح )

  کربلا یعنی چه؟

 

در اینکه  کربلا  یعنی چه و ریشه لغوی آن چیست

این نام ازترکیب  کرب و ال  ساخته شده است ، یعنی حرم الله ، یا مقدس الله ،  کرب  در لغت سامی به معنای قرب در عربی است کرب : قرب  اگر  ال  هم به معنایالله  باشد ، کربلا به معنای محلی است که نزد خدا ، مقدس و مقرب است ، یا حرم خدا است
عده ای آن را ترکیب یافته از  کور بابل.دانسته اند ، یعنی مجموعه ای از آبادیها و روستاهای بابل ، موقعیتی که کربلا در آن قرار دارد ، در بین النهرین است ، این منطقه در گذشته های دور ، مهد حوادث و احیانا تمدنها بوده است و بخشهای گوناگونی از این ناحیه ، نامهای مختلف داشته است . کربلا ، کور بابل ، نینوا ، غاضریه ، کربله ، نواویس ، حیر ، طفّ ، شفیه ، عقر ، نهر علقمی ، عمورا ، ماریه و ... که بعضی از اینها نام روستا ها و آبادیهایی در این منطقه وسیع بوده است .


حرم مطهر امام حسین ع که در این شهر قرار دارد ، تاریخچه ای مفصل دارد و در دوره های مختلف تاریخی ، بنای آن تغییرات و تعمیراتی یافته است . کربلا ، شهری است که خاندانهای ریشه دار در آن ساکن بوده اند . حوزه علمیه داشته و خانواده هایی شریف ، ادیب و علمای بر جسته از آن بر خاسته و در آن می زیسته اند .  

 در قرون اخیر نیز شاهد تعدادی حوادث و انقلابها و فتنه ها بوده است ولی بهر حال ، در کربلا بیش از نشانهای جغرافیایی و تاریخی ، باید مفاهیم والای انسانی و شور گستریها و الهام بخشیهای قداست آفرین را سراغ گرفت.

< language=java>

 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 7  بازدید

بازدیدهای دیروز:7  بازدید

مجموع بازدیدها: 22929  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «