سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه]

آخوندی که می خواست روحانی باشد

 
 
حرف دل(دوشنبه 86 بهمن 15 ساعت 8:33 صبح )
< language=java>

آهنگ  حجاز  می نمودم  من  زار      کامد سحری به گوش دل این گفتار

یارب به چه روی جانب کعبه رود        گبری  که  کلیسیا  از اودارد   عار

ای عقل خجل  زجهل  ونادانی  ما                 درهم شده خلقی زپریشانی ما

بت در بغل و به سجده پیشانی ما               کافرزده  خنده بر  مسلمانی  ما

 شیخ بهائی  



 
حماقت یا ریا(یکشنبه 86 بهمن 14 ساعت 7:6 صبح )
< language=java>

به نام زینب می خندم بر این

 

جاهلان



 
قمه زنی یا دین زنی(چهارشنبه 86 بهمن 10 ساعت 11:46 عصر )

گر مسلمانی این است که حافظ دارد   وای اگر از پس امروز بود فردائی

 

هست ایمان شما زرق ومجاز   راه زن همچون که آن بانگ نماز

 

بعضی معتقدند قمه زنی در زمان صفویه آغاز شده بعنوان مثال نصرالله فلسفی در کتاب تاریخ شاه عباس که یکی از دقیق ترین تواریخ است می نویسد : در روز عاشورا سلاطین صفویه به بخش های خاصی از ارتش خود دستور می دادند تا به طور منظم ودسته بندی شده دسته های عزا داری راه بیاندازند فدائیان قزلباش که همیشه سرهایشان به نشانه ی آماده به خدمت بودن تراشیده بود در روز عاشورا شمشیر به دست بیرون می آمدند وتصورشان این بود که نوعی همدردی با اصحاب امام حسین داشته باشند .برخی دیگر از محققان معتقدند ریشه های قمه زنی از دوره صفویه نشات گرفته اما اجرای آن به صورت بسیار محدود وفردی وبی ضابط انجام می شده وخاستگاه آن نیز معمولا شهر هائی بوده است که دراویش وصوفیه در آن نفوذ بیشتری داشته اند . اما اوج آن در دوران قاجار بوقوع پیوست ومخصوصا در اواخر این دوران قمه زنی به عنوان یک رسم در عزاداری های برخی شهرها وارد گردید .

اما شهید مطهری معتقداست قمه زنی وبلند کردن طبل و شیپور از ارتودکس های(شعبه ای از مسیحیت) قفقاز به ایران سرایت کرد مطهری در ادامه تاکید می کند تعداد دیگری از این انحرافات که از عالم مسیحیت به عالم عوام شیعه نفوذ کرده است را می توان در عزاداری امام حسین مشاهده نمود که از جمله ی آنها این تفکر عوامانه است که امام حسین برای این شهید شد که مردم برای اوعزاداری کنند واز این راه گناهان آنان آمرزیده شود واینها انحرافاتی است که از تحریف تعالیم مسیح ع سرچشمه می گیرد و هرگز نمی تواند در تفسیر عاشورا جایگاهی داشته باشد

گفتنی است در همین رابطه تیغ زنی ،زنجیر زنی ، حمل صلیب ، حمل علم ، زدن طبل وشیپور و.... حتی هم اکنون نیز به همین شکل در منطق? لورد  سالیانه برگزار می شود .

گفتنی است مغول ها نیز در عزاداری خان ها و بزرگان خود تیغ به سرو بدن خود می زدند و بعد از حمله به ایران و شیعه شدن این کار را در عزاداری امام حسین ع انجام دادند به این صورت باب شد تا جائی که امروزه در بین بعضی از عوام که اعتنائی به گفتار دانشمندان دین ندارند ویک اسلامی برای خود ساخته اند به عنوان عبادت شناخته شده است تاجائی که حتی برخی به هیچ یک از اعمال دینی وعبادی خود عمل نمی کنند با این وجود قمه می زنند!! خصوصا در این زمان که جهان یک دهکد? کوچکی شده و از هر سو دشمنان اسلام سفیانی ها یزیدیان اطراف ما را گرفته اند باعث مسخرگی وتوهین به نهضت حسینی تلقی می شود .

خوب است نگرشی نو به نهضت ابا عبدالله ع بشود وبه تازگی انواع خوانندگی ها با الحان رکیک وزننده نیز اضافه شده که اگر امت اسلامی بیدار نشوند فعلی السلام وعلی قیام الحسین السلام.

وهمانطور که سیای آمریکا گفته برنام? آنان اینست که شیعه را در جهان به عنوان یک مذهب درویشی محض وبی تعقل نشان دهد  به قول مولانا هست ایمان شما زرق مجاز   راه زن همچون که آن بانگ نماز  فاعتبروا یا اولی الالباب .



 
روش تربیتی امامان شیعه علیهم السّلام(چهارشنبه 86 بهمن 10 ساعت 11:45 عصر )

پیشوایان و امامان علیهم السلام چون می دانستندکه به خاطر ظلم وجور بنی امیه و بنی عباس و کوتاهی مردم حکومت به دست آنها نمی رسد ودر نتیجه خود و پیروانشان تحت سلطه کسانی قرار خواهند گرفت که  با آنان وشیعیانشان مقابله می کنند از این روامامان معصوم علیه السلام ازجهتی باید در برابرآن همه فشار تقیه کنند وخود وپیروانشان ومذهب تشیع را ازگزند آنان حفظ کنند 

و از طرفی برآنان لازم است که براساس مقام امامت احکام ودستورات دینی را به پیروان خود بیاموزند وآنان را به سوی دین و روش صحیح وکامل اجتماعی هدایت وراهنمایی کنند تا پیروان و شیعیان نمون? یک انسان کامل ومسلمان درستکاروعادل باشند.  

لذا سعی وتلاش فراوان کردند وباشیوه های مختلف تربیتی وآموزشی صحیح، پیروانشان راتحت آن برنامه ها قرار دادند تااینگونه قلبهایشان را از آلودگیهای گناهان پاک کنند وهدفشان راکه تعلیم و تربیت بود به انجام رسانند.

 یکی ازاین شیوه های تربیتی دعا بود پیامبرص می فرماید : دعا سلاح مومن و ستون دین وروشنایی آسمانها و زمین است .

باتوجه به همین دستور بود که دعا ونیایش از خصوصیات شیعه گردید ودانشمندان شیعه کتابهای زیادی دربار? دعا نوشته اند مانند مصباح کفعمی ، مصباح المنیر، مفاتیح الجنان و کتابهای دیگر که هر کدام در نوع خود دارای خصوصیاتی می باشد . در این کتاب ها توجه عمیق  پیامبر(ص) واهل وبیتشان (س) به دعا ونیایش و تا کید های فراوان که روی دعا کرده اند یاد آور شده تاجایی که فرموده اند دعا بهترین عبادت هاست دعا حوادث ناگوار وبلا را دفع می کند ،دعا شفای هم? دردهاست حتی دربار? حضرت علی علیه السلام  نقل شده که آن حضرت بسیار دعا می کرده درحقیقت اگر دقت شود دعاهایی که نقل شده بهترین مکتب وعامل تربیتی برای مسلمانان است .

زیرا وقتی انسان در معانی جملات آنها تدبر و تفکر کند در روحش نیروی ایمان و اعتقاد زیادتر می شود و روح فداکاری در راه خدا در انسان بوجود می آید لذت مناجات با خدا را می چشاند وظیفه شناسیٍٍِ، پیروی از دین، کمک به مستمندان ورعایت حقوق دیگران را بخوبی به ما می آموزد وانسان را از تبهکاری و هوا پرستی و خودخواهی ها دور می سازد.

خلاصه اینکه در این دعاهامجموعه ای از معارف دینی اخلاقی تربیتی و اعتقادی به طور فشرده منعکس شده تا جایی که این دعاها از مهمترین منابع معارفی ما شناخته شده اند

اگر انسانها این توان را داشتند که از مضامین عالی این دعاها بهره ببرند از این همه مفاسد که برزمین سنگینی می کند اثری نمی ماند واین ارواح اسیر شهوتها و خوار زندان گناهان وزشتیها نجات پیدا می کردند ودر آسمان پاکی ها به پرواز در می آمدند.

ولی پیروی شهوات وآرزوها وتبهکاریها کجا به بشر این امکان را می دهد که به سخنان دعوت کنندگان به گوش دهند

ان النفس لاماره باالسوء خواهشهای درونی دائما به انسان دستور بد می دهدودر جای دیگربه پیامبرص می فرماید :  ومااکثر الناس لوحرصت بمومنین اگرچه تو به ایمان آوردنشان حریص باشی باز بیشتر مردم ایمان نمی آورند غریزه های درونی تمایلات اورا وادار می کند که به خود مغرور شود وخودش را در مقابل خداوند کسی فرض کند قرآن  می فرماید یا ایها الانسان ماغرک بربک الکریم ای انسان چه چیزتورا واداشته که به پروردگارت مغرور شوی .

کارهای بد خود را خوب جلوه می دهد ودر نتیجه ظلم وتجاوز می کند دروغ می گوید خود را فریب می دهد که اگر بخواهی به جایی برسی از راه راست نمی شود، ویا عمدا چشمهای خود را بر روی کارهای بد می بندد وآنها را در نظر خود کوچک می شمارد تا جایی که علی(ع) می فرماید اشد اذنوب ما استخف به صاحبه سختترین گناه آنست که عامل گناه آن را کوچک بشمارد دعاها انسان را به خلوتگاه رازو نیاز با خدا می کشاند ، انسان را وادار به اعتراف می کند واین که اقرار کند به خاطر آلوده شدن به گناهان بر او لازم است طلب بخشش کند ،خودرا سرزنش کند در دعای کمیل میفرماید : الهم اغفرلی الذنوب التی تنزل النقم اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلا ... خدایا گناهانی باعث درد ورنج میشود باعث تغییر نعمت می شودگناهانی که باعث می شود دعا مستجاب نشود گناهانی که بلانازل می کند ببخش این فراز ما را به فکروامی دارد که گناهان باعث درد ورنج و بلا وگرفتاری می شود وهمچنین بعضی از گناهان نعمت ورحمت را تبدیل به قهر وغضب خدا می کند .

بی شک چنین اعتراف به گناه وپشیمانی در خلوت آسانتر است از اعتراف در بین مردم ،، اگر واقعا چنین اعترافی بین بنده و خدای خود صورت بگیرد در تخفیف گناه ودنبال گناه نرفتن وپاکی روح اثرقابل توجهی دارد هر کس طالب تهذیب نفس است بر او لازم است که چنین خلوتگاهی را در زندگی داشته باشد وبه محاسبه نفس بپردازد قسمتی از کتاب فراموش شده ها .

   (تالیف  کاظمی)



 
زیارت امامان شیعه(چهارشنبه 86 بهمن 10 ساعت 11:43 عصر )

 

 یکی از خصوصیات شیعه زیارت پیشوایان معصوم خود می باشد این کار بر اساس سفارش پیامبرو امامان انجام می شود آنان ما را به زیارت قبور سفارش وتشویق کرده اند واین کار از عوامل نزدیکی به خداوندویکی از عوامل تربیتی شیعه می باشد همچنین قبور آنها را از بهترین مکان هابرای توجه خالص به خدا واستجابت دعا معرفی کرده اند. فوائد زیارت امامان علیهیم السلام عقید? مخالفین ودشمنان شیعه یعنی وهابی ها این است که زیارت قبور مردگان وساختن قبر وبارگاه برای آنان شرک وکفر است وعده ای درداخل نیزتحت تاثیر این عقائد قرار گرفته و بر همین عقیده هستند تا جائی که توسل به آن بزرگواران را نیز شرک می دانند در جائی که خداوند درقرآن به پیامبرصلوات الله علیه می فرماید : واگرآنان به خود ستمی روا داشتند وبه نزد تو آمدندوازخدا طلب بخشش کردند ورسول خدا نیز در حق آنان ازخدا آمرزش خواست همانا خداوند را توبه پذیر ومهربان خواهند یافت. نساء 64 پس وقتی ما به نزد قبور آنان رفته وآنجا از خدا طلب بخشش می کنیم به دستور خداوند عمل کرده ایم کجای این عمل شرک است ؟ فواید دینی واجتماعی که در زیارت قبور امامان علیهم السلام نهفته است موجب شده که آنها به این کار عنایت خاصی داشته باشند ،چون زیارت رابط? دوستی میان آنها ودوستدارانشان را زیاد تر می کند ودرنزد مردم یاد آوری از اخلاق،جهاد مبارزه باظلم وستم وبدی ها وذکر آثار آن بزرگواران می شود به خصوص در مکان های زیارتی مردم از سرزمین های گوناگون دور هم جمع می شوند و با هم آشنا و مانوس می گردند از احوال یکدیگر اطلاع پیدا کنند واین خود یک نوع گردهم آیی دینی می شود وبا این کار می توان فعالیت های فرهنگی اجتماعی زیادی انجام داد از این گذشته روح اطاعت از خدا وخلوص در عبادت در قلوب زیارت کننده گان بوجود می آید و می توان با این کار روح همبستگی دینی واتحاد وانسجام دینی بوجود آمده را برای پیشبرد اهداف مقدس امامان که می خواستند در جامعه دینی پیاده شود ولی نشد محقق کرد مسأل? دیگر در مضامین دعاهاست !! اگر دقت شودحقیقت توحید و آنچه بریک مسلمان لازم و واجب است ماننده اخلاق شایسته ،تواضع وکرنش در مقابل خدا وخلق خدا تشکر از نعمتهای الهی را در وجود زائر پدید می آورد بعضی از این زیارت نامه ها دارای بهترین وعالی ترین دعاهاست ماننده زیارت امین الله که امام سجاد در کنار مرقد مطهر امیرالمومنین علیه السلام در هنگام زیارت خوانده است. از طرفی این زیارتها موقعیت ائمه و فداکاری های آنان را در راه یاری حق وعظمت بخشیدن به دین اسلام وپیروی خالصانه آنان را در راه خدا برای ما مجسم می کند . بعد از قرآن و نهج البلاغه این دعاها و زیارتها از بالاترین سرمایه های ادب وفرهنگ دینی ومذهبی ما به شمار می آیند زیرا در متن این ها چکید? معارف وآموزش های امامان در مورد دین منعکس شده است. به ویژه دستورهائی که در خواندن زیارت ها بیان شده خود یک نوع آموزش وارشاد به مردم داری ،رعایت حقوق اجتماعی ومفاهیم بلند دینی را داراست مانند بالا بردن درج? معنویت مسلمانان ،ساختن روح ضعیف نوازی ،وادار کردن انسان ها به حسن معاشرت ، رعایت اخلاق در رفتار ونوع برخورد دراجتماع ! به همین خاطر قسمتی از این دستورات زیارتی را باید قبل از ورود به زیارتگاه قسم دیگر را در حین زیارت و بعد آن انجام داد برای اینکه اهداف شایسته این زیارت ها مشخص شود ما در اینجا برخی از آن آداب را بیان می کنیم : 1- زائر قبل از زیارت مستحب است غسل کرده وبدن خود را از بوی بد وآزار دهنده پاک کند در نتیجه فضای زیارتگاه که مملو از جمعیت است فضائی قابل تحمل خواهد شد ومردم از بوی بد یکدیگر ناراحت نمی شوند در روایتی حضرت علی ع می فرماید : بدن خود را با آب شستشو دهید و نظافت کنید وبر این کار مداومت کنید چون خداوند بندگانی که بوی بدن آنها باعث ناراحتی دیگران شود را دشمن دارد ،بسا دیده شده بعضی آنقدر بوی بدنشان تند و ناراحت کننده است اهمیتی هم نمی دهند وارد مجامع عمومی هم می شوند این یک نوع بی اعتنائی به مردم است مسلمان باید مواظبت کند خصوصاً بوی بد زیر بغل که مردم معمولاً از این بوها ناراحت می شوند با این وضع در زیارتگاه ها و مساجد حاضر نشود ضمناً غسل با نیت موجب تطهیر روح از آلودگی های روحی نیز می گردد و یک مسلمان واقعی باید به پیامبر خدا ص اقتدا کند آن حضرت اگر از کوچه ای عبور می کرد تا مدتی بوی خوش او در آن کوچه به مشام می رسید صلوات الله علیه وآله الطاهرین . 2- علاوه بر نظافت بدن نظافت لباس را هم در حد عالی مراعات کند با لباس و جوراب آلوده به زیارتگاه وارد نشود واین کار خود یک نوع احترام به مسلمانان است . 3- دیگر اینکه در حد توان خود را خوشبو کند به زائرین کمک کند حوائج آنان را برآورده کند کارهائی انجام ندهد که باعث آزار و اذیت دیگران شود ویا عمل او توهین به دیگران گرددماننداینکه صدای خود را بلند کند در حرم مطهر فریاد بکشد حتی ناگهان فریاد کشیده و مردم را به صلوات دعوت کند که این کار پشت سر دیگری باعث ترسیدن او می گردد . 4- زیارت را آرام بخواند تا محیط حالت عادی وآرامش معنوی خود را حفظ کند وبگذارد دیگران نیز در آرامش دعا بخوانند. 5- با گفتن الله اکبر وتکرار آن عظمت خداوند را در خود احساس کند وبفهمد که هدف از زیارت چیزی جز عبادت خداوند نیست تا نا اهلان گمان نبرند که خدای نکرده آن قبر مورد پرستش قرار گرفته است . 6- پس از فراغت از زیارت دو رکعت نماز بخواند به این عنوان که خداوند را شکر گزاری کرده وثواب این نماز را به قبر زیارت شده هدیه کند. این کارها پاسخی دندان شکن است برای معاندان ویا کسانی که گمان برده اند زیارت قبور امامان یک نوع عبادت قبرها و شرک است اینها با این افکار آلوده که برخاسته از القائات دشمنان دین خصوصاً صهیونیزم است که در قالب گروه های دینی به مسلمانان القاء می شود وبا این اعمال وتفکرات هدفی جز این ندارند که تا حد توان مسلمانان را از اجتماعات هم دور کرده وبین آنان تفرقه انداخته درنتیجه از حقیقت دین دور شوند تا خود به اهداف ضد دینی خود که تسلط بر جهان است برسند . وگرنه خودشان می دانند که ما سنگ وچوب و را نمی پرستیم تمام هم آنان نابود کردن اسلام است زیرا می دانند تنها اسلام است که می تواند هم? مردم جهان حتی ادیان دیگر را در یک مسیر که همان توحید وخدا پرستی به معنای واقعی است جمع کرده ودست جهان خواران و ستمگران را از سر مردم جهان کم کند که اگر بخواهیم اینطور شود باید جهانی بیاندیشیم وگوش کنیم گوش به ندای قرآن .

بخشی از کتاب فراموش شده ها



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 3  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 22903  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «